In de warmte van Kroatie

29 juni 2012 - Krk, Kroatië

Reisverslag Balkan 2012

Zondag 24 juni.

Achtergehouden info.

Vermeldenswaard over de belevenissen van vrijdagavond is dat W,  G’s haar geknipt heeft. Na een week aarzelen heeft ze toch de knoop doorgehakt en het moest gebeuren. Op stand 4 en de tondeuse deed verder het werk. Het resultaat laat zich zien.22  juni 017

We hebben vannacht de ventilatorkachel, die ook normale lucht kan verplaatsen, aan gehad maar dat heeft niet heel veel geholpen. Het was heeeel warm. We liggen om half 8 in het zwembad en dat koelt een beetje af. We gaan op weg naar het oosten het binnenland van Kroatië opzoeken. We doen een koppie in Duboka wat een dorpje is aan de rand van het water en waar allerlei mensen zitten die eerst hun benen in moeten trekken anders kunnen wij er niet langs met de auto. De volgende pauze doen we tussen de wijngaarden en slapen daar ook een uurtje. We rijden de heuvels in en nemen een pas van 920 m en eten daar een Perzik die we cadeau kregen toen we een Galiameloen langs de weg kochten. Rond 3 uur is het onder de auto 45 graden en in de auto 40. Dit koelt wat af door een regenbuitje die onze auto met 5 spetters nog viezer maakt. We eten in Imotski een ijsje en zien buiten de plaats twee hele mooie diepe kratermeren24  juni 019Slapen doen we vanavond bij het groene meer24  juni 030van Ricice. Hoog boven dit meer is het weer een fantastische plaats en genieten volop van het uitzicht. Koken24  juni 077doen we ook buiten.

Maandag 25 juni.

Vandaag weer te vroeg wakker, half 7. Waarom lukt uitslapen niet meer vragen wij ons af. Na afscheid van deze mooie plaats op weg naar Split waar we wat boodschappen doen. Via mooie wegen rijden we naar Sinj waar de rivier ons een fijne lunchplek biedt weliswaar onder begeleiding van een ronkende motorpomp maar als je ligt te slapen hoor je dat toch niet. Het Peruckomeer is de volgende bestemming. Hier komen we aan om  4 uur en vinden een plek die alle andere tot nu overtreft. Om hier te komen raken we eerst nog van het asfalt af want dat was klaarblijkelijk op.26  juniWe kijken uit over het meer25  juni 023  we zijn alleen, we kunnen half naakt zwemmen, de koeien lopen niet in de weg en verdwijnen in de loop van de avond terug naar huis en een jong stel verlaat het toneel ook in de loop van de avond. We eten gebraden kip en genieten van de aangename temperatuur en  de zonsondergang en maken een plan om morgenochtend eerst te gaan zwemmen.

Dinsdag 26 juni.

Zomaar om 7 uur wakker en het begint wat te spetteren. De tafel en stoelen staan nog buiten die verhuizen we eerst maar naar de bestuurdersstoel. (Ook een uitvinding in deze vakantie. Vroeger schoven we de stoelen tussen de omgedraaide passagiersstoel en het dashboard wat maar net ging. Nu ligt het hele setje inclusief de tafel dus op de bestuurdersstoel.) Het zwemplan wordt veranderd in een, blijven liggen uitvoering. Om 9 uur wordt het droog en kunnen we ons hol uit. De temperatuur is 20 graden en best wel aangenaam. We doen lekker lui de ochtendzaken en vertrekken om 11 uur richting Plitvice meren ongeveer 150 km verderop. De route gaat  over mooie geasfalteerde wegen die ook heel mooi voor de motorrijder zijn.  Bochten genoeg dus. We verkennen de ingang en zoeken daarna een slaapplaats en gaan morgenochtend vroeg het park in. Wellicht dat we de  hordes toeristen weer kunnen ontlopen. We vinden een slaapplaats op 13 km vanaf de ingang van het park. Het is koud, 17 graden en eten Nasi uit blik in de camper. Vroeg naar bed vanavond .

Woensdag 27 juni.

Wat was het KOUD vannacht. Vanmorgen om half 7 wakker en de buitenthermometer geeft 7 graden aan. We doen niet moeilijk en pakken zsm in en eten 2 Liga’s onderweg naar de Meren die op ons wachten. Op de parkeerplaats staan al 3 auto’s en een camper. Na even zoeken en oriënteren gaan we wandelen. We hebben op onze reis al heel veel mooie dingen gezien en dit fenomeen voegen wij aan onze top 5 toe. De 5 boven elkaar liggende meren lopen via grote en kleine watervallen in elkaar over. Voeg hierbij de fantastische groene en blauwe kleuren van het water, de vissen en het (nog) ontbreken van de door ons gevreesde hordes toeristen en de idylle is compleet. De bijgevoegde foto’s moeten maar voor zich spreken en anders moet je zelf maar gaan

kijken.27  juni 21127  juni 100

27  juni 19527  juni 05127  juni 097

Speciaal voor Duco De Trap27  juni 029  Ga wel vroeg want om 11 uur kun je over 1 m brede paden alleen schuifelend vooruit komen. De paden bestaan voornamelijk uit rondhouten paaltjes die boven het water uitsteken waardoor je voortduren uit moet kijken waar je loopt. Speciaal voor Marvin(hier liggen geen plastic binders zoals overal in Schiedam). Deze paden vergen voortdurend onderhoud wat nog puur handwerk is27  juni 109 Een deel van het transport door het Unesco park gaat met een fluisterboot en diesel aangedreven bussen. Nadat we en foto van onshebben laten maken gaan we om 12 uur op weg27  juni 132 naar een camping aan de Adriatische zee en zijn daar om 3 uur en vinden een mooi plekje aan zee.27  juni 134  Zonder schaduw weliswaar, maar we lopen 30 m en dan via een trapje met 7 treden plonzen we zo het water in. De meegenomen luchtbedden komen eindelijk van pas. G ligt heerlijk comfortabel te zonnen en W kan op het bedje snorkelen. Wellicht gaan we dit een paar dagen doen. We zien wel of dat op deze camping gebeurt of dat we verderop gaan naar een camping op het eiland Krk vlakbij Rijeka die over WIFI beschikt. We zijn vandaag 7 weken onderweg in fantastisch Europa en een klein stukje Azië en hebben inmiddels 11.918 km gereden. We sluiten vanavond af met het doorkijken van de 240 foto’s van vandaag.

Donderdag 28 juni.

Op deze campingdag maken we ’s middags mee dat wat dolfijnen langs komen zwemmen. Vanwege de afstand is alleen de rugvin te zien.28  juni 001We maken ook gebruik van de RoodWitBlauwe handdoeken van Gerard en Truus.28  juni 006 Het klompje en Leeuwtjevan Marije en de bloemetjes van Ana en Menno vergezellen ons nog steeds, hangend aan de binnen spiegel .28  juni

Vrijdag 29 juni.

Vandaag om half 8 zwemmen in zee die verdeeld lijkt in verschillende temperaturen. De bovenste 50 cm is veeeel kouder dan het water daaronder, maar dat neemt niet weg dat het heerlijk toeven is in de Adriatische zee. We doen alles op ons gemak en rijden weg om half 11 op weg naar het eiland KRK bij Rijaka in Kroatië.  Onderweg doen we nog wat boodschappen en bij terugkomst in de auto blijkt het binnen 45 graden te zijn. Dit vindt de koelkast niet zo fijn. Om op KRK te komen moeten we de tolbrug over waar het nog even steggelen is over de prijs. Auto’s  met een hoogte van meer dan 190 cm betalen meer dan onder de 190 cm. Het kentekenbewijs geeft de doorslag omdat de kassier denkt dat de breedte van de auto de hoogte is en wij betalen nu de prijs voor auto’s tot 190 cm. We vinden een aardige camping bij de stad KRK  en staan nu onder een Vijgenboom op 20 m afstand vanaf het zwembad en het toiletgebouw.  Het  is nu een dikke 30 graden waardoor het goed uit te houden is. 29  juni 004Deze camping heeft WIFI maar alleen bij het restaurant. Hier wordt dan ook deze blog vandaan gestuurd. We blijven hier 1 dag waarna we morgen  met de boot oversteken naar het eiland Cres. We gaan daar een bezoekje gaan brengen aan Camping Slatina waar we 25 jaar geleden met Ingrid en Menno een heerlijke vakantie gehad hebben. Daarna oversteken naar Istrië waar we hopen weer in het wild te kunnen kamperen want het Camping leven lijkt deze vakantie toch wat minder voor ons.

1. Tante wil:
    29 juni 2012
    Hallo Greet en Wim.Wat heb ik vandaag weer van het verslag en foto:s genoten. Geniet nog maar lekker. Liefs tante Wil. Ja je hebt een lekker kaal koppie.Doei
  2. Marieke:
    30 juni 2012
    Greet! Hebben ze geen kappers in Kroatië? Willem is hier duidelijk niet voor het vak gemaakt... Willem, gelukkig kun je veel andere erg goed ;-).

Wat een geweldige foto's van die watervallen en overige prachtige natuur. Jullie verhalen blijven smullen, we lezen ze met veel plezier.

Geniet!

X van ons allemaal
  3. Marieke:
    30 juni 2012
    Pffff, te vroeg om te schrijven blijkbaar. Excuses voor de vauten ;-)
  4. Chris en Bea:
    30 juni 2012
    Hallo Greet en Wim, Wat een mooie reis, geniet nog maar even van al het moois en van de warmte, het is hier nu ook iets beter geworden. Nog veel mooie en dingen en mooi weer, pas goed op. Het koppie van Greet is wel erg kaal, maar met de warmte groeit het weer dubbel snel. Tot ziens maar weer Chris en Bea
  5. Tiny hoogland:
    1 juli 2012
    Wat een gewelige reis maken jullie!!!!!! Ook ik vind het haar van Gre net iets te kort. Een millimetertje langer staat toch leuker. Geniet nog lekker !!!
  6. Sjaak en Nel:
    2 juli 2012
    wat weer een gaaf reisverhaal en jullie genieten er lekker van en dat moet ook.
    Volgende keer effe langer knippen Willem of anders effe een cursus knippen volgen die geven ze nog wel eens in de Oever moeten we je alvast aanmelden? veel plezier nog
    groetjes
    Saak en Nel
  7. Duco:
    2 juli 2012
    Hi, wat een mooie verhalen en foto's! Zo'n trap is zo gek nog niet....!

Blijf genieten!
  8. Clementine Faes:
    3 juli 2012
    wat een geweldige foto's. greet, doe je wel een petje op in de zon.