Weer thuis in Oudorp

14 juli 2012 - Oudorp, Nederland

Reisverslag Balkan 2012

Dinsdag 10 juli.

We gaan nu definitief onderweg naar huis. We blijven echter zo lang het kan zo zuidelijk mogelijk. We rijden dan ook alleen maar op smalle kronkelige en mooie wegen door de Cevennen. Onderweg komen we een stel wandelaars tegen die met twee bepakte ezels en 2 kinderen op weg zijn, ook een mooie vakantie manier. We slapen vanavond op een mooie plek in een bos 8 km westelijk van Tence. We zitten nog even in de zon op ongeveer 50 m vanaf de weg tot er een bui valt en we naar binnen moeten. Er valt een bui en het onweert af en toe maar we kunnen daar tussen door nog goed buiten zijn. De lange broeken hoeven nog niet aan. De rest van de avond brengen we binnen door.

Woensdag 11 juli. Geen spannende zaken

Na een ongestoorde nachtrust waarbij door W weinig slaapruimte voor G werd overgelaten, gaan we om 8 uur het ochtendritueel beginnen. We rijden om half 10 weg, doen wat boodschappen en steken om 11 uur de Rhône over. Onderweg stuiten we op een weg vol met auto’s en campers die allemaal geparkeerd staan om de Tour de France aankomst in Bellegarde mee te maken. Wij kunnen via een omleiding het plaatsje weer verlaten . We  vinden bij Chezery Forens een slaapplaats langs een bergweg. We hebben nog steeds de korte broeken aan. Hier gaan we de avond doorbrengen en als het donker is de camper slaapklaar maken. Dat wil zeggen; hefdak omhoog, gordijntjes voor de ramen en de bank ombouwen naar bed.

Donderdag 12 juli.

Na een rustige nacht gaan we om 9 uur weer op weg. We rijden door de Franse Jura en later door de Haute Saone. Er valt een klein beetje regen maar we kunnen wel af en toe buiten pauzeren. In de Jura hebben zo’n 40.000 jaar geleden mensen in grotten gewoond en daar ook tekeningen in achter gelaten. We rijden door plaatsen waar gisteren de Tour geweest is wat goed te zien is aan het vol gekalkte asfalt. In de buurt van Raon L’ Étape vinden we een slaapplaats langs een bospad net voor een bord waarop staat dat we niet verder mogen. De temperatuur is wat beter dan gisteren en we kunnen dan ook in korte broek om half 9 buiten dineren. De menukaart gaf Goulash met brood en rijst te zien.

Vrijdag 13  juli. (ongeluksdatum?)

We worden om 8 uur wakker doen onze ochtend dingen en rijden weg met het dak open. Na 50 m ontdekken we dat en sluiten de tent alsnog. Inmiddels is het ook gaan regenen en dat duurt tot de diesel op is. Op 3 km voor het tankstation in Luxemburg (waar je goedkoop kunt tanken) is de brandstof op!!!. Een wandeling naar het tankstation volgt, die overigens volgens de GPS op 1700 m ligt maar toch 3,5 km blijkt te zijn. Na 5 kwartier is W terug met 4 liter diesel in een gekochte jerrycan voor 8 euro, weg is het voordeel van goedkoop tanken. Ondertussen loopt G achter de vangrail te ijsberen op een strookje beton van 36 stappen heen en 36 stappen terug. Ook zij heeft last van de regen maar kan beschikken over een regenjas. Koopt W ook nog V Power diesel. Onze Volkswagen start na een aantal secondes, blij dat er weer wat te drinken was. We besluiten via de snelweg de tocht te vervolgen en  gaan slapen op een camping in Limburg bij Swalmen. Op het kampeer veld moet de camper horizontaal komen via de oprij blokken maar dat gaat niet omdat de voorwielen zich in het drassige gras graven.13 juli 004  We zien morgenochtend wel hoe we hier weer weg komen.  Na het avondeten doen we een spelletje en gaan op tijd slapen onder de zwaar bewolkte Hollandse hemel. We zijn dus weer in ons kikkerlandje. Het hefdak blijft open.

Zaterdag 14 juli.

Vannacht het hefdak gesloten omdat het te hard ging regenen. Vanmorgen om 7 uur wakker onder het genot van, de op het dak, neer kletterende regen. Om 8 uur is het zo ver droog dat de gang naar het toiletgebouw gemaakt kan worden. Om 9 uur komt boer Joris met de trekker om de zaak los te trekken met onze sleepkabel. Die breekt helaas en een sleepketting wordt gehaald. De camper laat zich uit de modder trekken door het geweld van de grote trekker14 juli 013  Om 9 uur vertrekken we naar Apeldoorn en vinden in de Kervelstraat 7 niemand thuis en rijden door naar Westerbork om Tante Wil te verrassen. We hebben Limburgse vlaai mee dus de verrassing is compleet. In de loop van de middag vervolgen we de tocht op weg naar huis via de afsluitdijk. We komen om 5 uur weer in Oudorp aan waar Marieke en Jürgen ons met bloemen opwachten.

We hebben in dik 9 wegen rondreis Europa bijna 16.000 km gereden en indrukken opgedaan waar we voorlopig op kunnen teren. Een oude wens van W om ooit nog eens naar Nieuw Zeeland te gaan hoeft niet meer omdat alle mooie dingen die je daar kunt zien ook zo mooi in Europa (en Turkije) te zien zijn. We hebben mooie en spannende dingen meegemaakt met ons kleine campertje. Ons busje heeft ons zonder mechanische problemen door alle kilometers gebracht en de paar deukjes worden ook wel weer glad gestreken. We hebben 9 weken geen TV gezien, geen krant gelezen, geen radio gehoord, niet ziek geweest, simpel geleefd en domweg gelukkig met elkaar. Maar het is ook weer heerlijk om thuis te zijn en in de tuin te kunnen wandelen waar het gras door Jochem zo mooi gemaaid is geworden. Met nadruk worden onze lieve overburen bedankt voor de zorgen voor het huis, de kippen en de hulp bij de voorbereiding van de blog. Hiermee is onze super vakantie ten einde en is dit dus ook de laatste blog. Nogmaals bedanken we iedereen die reageerden op onze verhalen. Het gaf ons een fijn gevoel. Greet en Willem.

1. Marjo en Dick:
    14 juli 2012
    welkom thuis
  2. Clementine Faes:
    14 juli 2012
    welkom thuis, laat nu de zomer hier maar beginnen.
  3. Frank en Jikra:
    15 juli 2012
    Welkom thuis en geniet heerlijk na van jullie bijzondere avontuur...

liefs van Frank en Jikra
  4. Rita:
    15 juli 2012
    Welkom thuis Willem en Greet,ik heb genoten van jullie verhalen.Lijkt me leuk om jullie binnenkort weer te zien.We spreken gauw wat af,ben blij dat alles goed is gegaan! Groetjes Rita.
  5. Tiny hoogland:
    15 juli 2012
    Hoi Europareizigers, welkom bij ons in het mooie Oudorp. Er is veel om over jullie reis te vertellen. Ik vond het verslag iedere keer weer leuk. Geniet nog lekker na. En spreek jullie weer. Tiny.
  6. Vera Van Der Sluis:
    15 juli 2012
    Ook dit laatste verslag is weer een mooi verhaal om te lezen. Wij zijn erg benieuwd naar alle foto's en wetenswaardigheden die mogelijk niet in de reisverhalen hebben gestaan. 'Sudder' nog lekker na, het zal best even wennen zijn. Wij vinden het fijn dat jullie gezond en gelukkig de reis hebben volbracht en veilig thuis zijn. Liefs Jan en Vera
  7. Koos hoogland:
    15 juli 2012
    welkom thuis lieve buren.wat goed om te horen dat jullie weer gezond en wel zijn teruggekomen.En dan 9 weken geen tv/radio/krant genoten hebt en dat niet als onoverkomelijk hebt ervaren..Zoals je weet is dat mij ook gebeurd tijdens de wandelingen en dat heb ik ook niet ervaren als een groot gemis.Geeft wel stof tot nadenken over de mate van ballast in ons leven.Des te leuker dat je dat samen een goed gevoel geeft.Geniet van al je herinneringen aan de leuke avonturen en belevenissen.We spreken elkaar ongetwijfeld weer snel binnenkort.
    buurman Koos
  8. Chris en Bea:
    16 juli 2012
    Welkom thuis lieve mensen, het is fijn dat jullie weer in het land zijn na zo'n avontuurlijke reis, geniet nog maar een hele tijd na en wij horen vast wel weer van jullie. groetjes Chris en Bea
  9. Henk O:
    16 juli 2012
    Hoi Willem en Gre

Het is fijn dat jullie gezond weer thuis zijn. Nu ga ik op vakantie eerst richting China (Tsjechië,Polen en Berlijn) Daarna richting Noordpool i.v.m verwachte hitte golf. ( Friesland) Ben vanaf 14 augustus weer thuis. Kom dan een keer koffie drinken.

Groetjes Henk O